niedziela, 1 lipca 2012

Krystyna Drzewiecka "Piątka z Zakątka"

Krystyna Drzewiecka 
Piątka z Zakątka
Ilustracje Piotr Zwierzchowski
Wydawnictwo VEDA

Zanim przedstawię wam naszą piątkę, poznacie najważniejszego jej członka, czyli Bobika. Bobik to pies, ale pies niezwykły, bo jamnik.(...)
A teraz reszta bandy. Zacznę od dziewczynek, podobno mają pierwszeństwo. Ciekawe dlaczego? to niesprawiedliwe, że dziewczynek nie można bić, ale one mogą bić chłopców. Taka Kaska to bije się lepiej wielu chłopaków, więc ona może kogoś uderzyć, a jej oddać nie wolno? No właśnie, Kaśka jest w naszej bandzie. Ma krótkie jasne włosy, niebieskie oczy, trochę zadarty piegowaty nos, ale nie bardzo. W ogóle jest fajna, nosi dżinsy, chodzi po drzewach i jeździ na rowerze jak szatan. Siedzimy razem w jednej ławce.
Zapomniałem wam powiedzieć, że wszyscy oprócz Magdy chodzimy do jednej klasy, IIIa. Magda chodzi do szkoły muzycznej, też do trzeciej klasy, i uczy się grać na skrzypcach.(...)
Teraz opiszę wam Tomka. Tomek to mój najlepszy kolega. Świetnie gra w nogę i pięknie rysuje. Kiedyś narysował Bobika, wyglądał zupełnie jak prawdziwy.
Teraz kilka słów o mnie . Nazywam się Krzyś Paszkowski i mam starszego brata i psa.(...). Mój brat Michał jest już na studiach i ma dziewczynę Inkę, strasznie miłą. Czasami zabierają mnie do kina lub na pizzę. Bardzo to lubię. A w ogóle jestem zupełnie zwykłym chłopakiem. Mama mówi, ze okropna ze mnie gaduła, ale czy to moja wina, że mam tyle do powiedzenia.
Aha, zapomniałem wam wyjaśnić, skąd ta nazwa Piątka z Zakątka. Zakątek to nazwa ulicy, na której mieszkamy. Ta ulica jest na Żoliborzu, to dzielnica Warszawy. Mama opowiadał mi, skąd się wzięła nazwa Żoliborz; po francusku joli bord znaczy piękny brzeg. Ładnie, prawda?

Krótkie historyjki z życia dziesięciolatków są znakomitą lekturą na lato. Okraszone humorem i trafnymi obserwacjami mogą dać wiele radości i młodszym i starszym. Bohaterowie dają się poznać w domu i w szkole, odsłaniają swoja zwyczajną codzienność, która dzięki ich emocjom nabiera kolorów. Serdecznie zachęcam. Jest to książka, którą warto zasilić domową biblioteczkę.
Piątka z Zakątka otrzymała nagrodę Małego Donga Polskiej Sekcji IBBY przyznawaną przez jury dziecięce za najlepszą książkę roku.

Kolejne części, równie ciekawe:
Banda z Uroczyska
Nowe przygody Piątki z Zakątka

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz